לאכול, לטייל, לאהוב- ההמלצות הכי חמות ברומא!

בפוסט הקודם שלי שיתפתי אתכם בפעם הראשונה שיצאתי לטיול סולו (לבד) לאיטליה (ואם פספסתם כנסו לכאן !)שיתפתי בחוויות ובטיפים למי שרוצה לצאת לטייל לבד בגלל צורך בקצת אוויר או מחוסר פרטנרים וכו…והסברתי על הדרך ליצור רשת ביטחון בעזרת קבוצות וקהילות מדהימות שמגבות מטיילים בודדים ומאפשרות להפוך את הרעיון הזה למציאות והגשמה.

לי ההכנות האלו והשיחה עימם מאד עזרו לעשות את הצעדים הנחוצים עד לרכישת כרטיס הטיסה עצמו, וכל זה עם הרבה ביטחון ותחושת הנאה בלי פחד, אז הייתי חייבת לשתף גם אתכם במגה -תוכנית שלי לטייל באיטליה והפעם כמו שהבטחתי אני גם מפרטת ומצרפת שלושה קישורים מעולים שעשו לי את רומא ואני בטוחה שיהפכו גם את הטיול שלכם, בין אם סולו או ביחד, לחוויה מלאת טעמים, מראות וריחות שתשאיר אתכם עם חשק לעוד…כי ככה היא איטליה ובמיוחד רומא, כובשת לבבות! (ראו הוזהרתם!!!)

מאמא מיה-

אני הקשבתי לרחשי ליבי המשתוקק אך מפחד והחלטתי לעשות את זה בהדרגה ובחרתי להתחיל שבוע אחד לבד ברומא, אבל ריפדתי אותו עם Dilit International House Romaמסגרת לימוד איטלקית בבית ספר לשפות לאורך השבוע,שקיבלתי בהמלצה מבלוגרית חברה בשם כרמל, שהייתה שם בדיוק שבועיים לפני , ראתה כי טוב ועדכנה אותי בפרטי בכל הפרטים כדי שגם לי תיהיה מסגרת חברתית, גם אם לא מחייבת, אבל לפחות כך אכיר אנשים ואת המקום דרך שגרה מסוימת ואותנטית.

ובנוסף, כחלק מהאירוח כשמזמינים מקום ב-Dillt מציעים גם מקום לינה במחירים שונים ומסגרות שונות ואני הזמנתי לי, מגורים בבית של משפחה מקומית שהצמידו עבורי דרך בית הספר, שלמרות שמדובר בחדר ואין מחייבות כלפי המארחים כמו מעין צימר נוח עבורי, עדין יש מישהו מקומי שם שאוכל להיעזר במידה ואצטרך וזה כבר רעיון טוב ומרגיע (קודם כל אותי ואח”כ את המשפחה שלי!:) קיבלתי משמיים את בעלת הבית המקסימה אג’ידיה או בשם החיבה קודה, על חתוליה נירו ומאוזי ובנה מרקו שחזר בדיוק משהות בארה”ב (כן,ממש כמו סצנה מה”לב”) שקיבלו אותי באהבה ובסבלנות רבה ונתנו לי להרגיש ממש בבית. אג’ידיה הכינה עבורי חדר יפיפה שעלה על כל הציפיות שלי וחדר שירוקלחת נפרד (עם אריחים כחולים כמו סצנה מהסרט “לאכול להתפלל לאהוב” עם הילדה טוטי למי שראה ויודע לליבי:) וכל זה רק עבורי בבית איטלקי טיפוסי וחמים במרכז העיר מטרים ספורים מהתחנה המרכזית “טרמיני”, במיקום מעולה ומספיק מבודד כדי להרגיש בלב ליבה של שכונה שקטה, נעימה ובטוחה.

הלדר שלי 3
תמונות מתוך החדר שלי בבית של אג’ידיה

והכי חשוב, יצרתי לעצמי שגרה ברוכה וכל בוקר יצאתי להליכה של 15 דק ברגל בקטנה לבית ספר לשפות, (ממש קל”ב) מה שעזר לי מאד להכיר את הסביבה בעל פי ועל הדרך להתיידד עם בתי הקפה המקומיים, שכבר שנים מהם היו מתורגלים בקפה טו גו שאהבתי והספולייטלה שלי (שזה קרואסון אלוהי עם מילוי משתנה!)


סופלייטלה- הקפה היה רק תירוץ!!!

הרגשתי כל בוקר רומאית אמיתית או לפחות מספיק “אמינה” כדי שיעצור אותי תיירים יפנים לבקש הנחיות איך להגיע לכל מיני מקומות. המשימה לחזק את הביטחון דרך ההרגשה של “מקומית”, בוצעה בהצלחה והפכה את השבוע הזה לחוויה חלומית!


“נו פארלו איטלינו”

אבל לא נשארתי רק במקום אחד,לא, לא!בבוקר למדתי איטלקית, עם מיקאלה וג’אנה, שהיו מורים נהדרים, בכיתה סופר מגוונת עם אנשים מכל העולם בינהם: כריסטין ובירגר מאיסלנד, מרינה, מרתה, סילבנה, איוונדו ואידמיר מברזיל,(כן הברזילאים כבשו:), סטיוארט מאנגליה,שרה מארה”ב, אולג מגרמניה, הולי וליזאנא משוויץ, ואפילו קאדר מכורדיסטן.

ואחרי הלימודים בצהרים תמיד מצאתי את עצמי בחברה טובה, בין אם החברים ללימודים, ובין אם סיורים חינמים שהצטרפתי אליהם והתחברתי מהר למדריכים ולמשתתפים בקבוצה עצמה. החבר’ה ללימודים גם הם כמוני, הגיעו לבד ל”אולפן איטלקית שלנו” מתוך צרכים שונים, בין אם כמהגרים חדשים באיטליה שצריכים לחזק את האיטלקית ובין אם בני זוג לרילוקישן שזו היתה הדרך שלהם לבנות לעצמם לו”ז שיחבר אותם למקום שאמור להיות שלהם למשך שנה או יותר, וגם על הדרך יגרום להם להרחיב את המעגלים החברתיים שלהם דרך הלימוד ביחד.

לימודים 66
הכיתה הכי בינלאומית שיצא לי ללמוד בה…לפחות כולנו שברנו שיניים באיטלקית! …אנדיאמו!!!

הכרתי גם חבר’ה מקסימים וצעירים שזו היתה נקודת דרך בטיול הגדול שלהם באירופה, ואחרים שהגיעו בזמן “החופשה הלאומית” ובחרו לצאת לזמן איכות רומנטי בין ערי איטליה ולקנח בה בסילבסטר.

ככה שאומנם באתי לבד, אבל כמו ששיערתי וגם קיוותי, מהר מאד מצאתי פרטנרים לטייל ברומא, ובכל הזדמנות שלנו, היינו יוצאים לחקור ולגלות דרך טיולים עצמאיים או סיורי סגווי, טעימות ואחרים, קצת מהרחובות הכמוסים של רומא היפה והמיוחדת. הרגשנו שזו הדרך הכי טובה עבורנו לתרגל באמת את שיעורי הבית ואת האיטלקית השבורה שלנו חח, ככה ביחד לפחות זה היה הופך את הניסיון לאמלל מלצרים במסעדות ובתי קפה, למשעשע הרבה יותר ואפילו יצא לנו לפגוש את המורים שלנו באחת היציאות , אז הרגשנו שמבחינתנו לפחות עברנו את המבחן בהצלחה!:)

הפסקה צהרים בפנתאון

והשיעור החשוב מכל בבית הספר לאיטלקית ותרבות ברומא- הוא השיעור ב”מתיקות שבלא לעשות כלום!”- באיטליה חייבים לצאת להפסקת צהרים או לעצור ולהנות מהחיים, אז כשאת ברומא…את חייבת להיות רומאית!

אחד מהשיעורים הגדולים ביותר שלנו במסגרת השהות והלימוד של השפה והתרבות האיטלקית היה שיעור שהיה חובה ואפילו יצא לנו לתרגל אותו כמה וכמה פעמים, חח וזה השיעור שקשור בתרבות המקומית חלק מדרך החיים היא לעצור הכל ולדעת להנות ולהעריך את החיים מעצם “הכיף שבלא לעשות כלום”…באיטלקית זה נקרא Dolce Far Niente-” דולצ’ה פר נינאטא” (“המתיקות שבלא לעשות כלום!”) אז פשוט היינו חייבים להתמחות בזה גם כחלק משיעורי הבית שלנו!:)

יצאנו להפסקת דרינק של שפריץ אפרול כתום ומבעבע בכיכר הפנתאון, או ארוחת פסטה וניוקי בשכונת טרסטאוורה היפה והשייקית… ונהננו מההפסקות היזמות של החיים, להתבונן על האנשים היפים של העיר הזאת ועל הקצב שלה שהוא מיוחד במינו. ואם זה נשמע לכם קל לביצוע חח, נסו להזכר מתי בפעם האחרונה עצרתם את היום והשגרה שלכם ועשיתם משהו עבור עצמכם/ן? , בלי להרגיש רע עם זה, בלי להצטדק ב”מגיע לי”, בלי לעשות חשבונות עם מישהו אחר ו”להחזיר לו” על שנתן לכם את הזמן הזה…אלא פשוט נטו, כסטייט אוף מיינד להרגיל את החשיבה שלכם שישיבה לקפה וספר או גיחה לים על דרינק או כל דבר אחר שגורם לכם הנאה שב”לא לעשות כלום” הוא חלק סביר וברור ביום שלכם!

השחרור הזה הוא, הוא, בדיוק ה- Dolce Far Niente-” דולצ’ה פר נינאטא” … ואותו פשוט חייבים לאמץ אל הלב.

Eat Pray Love – Dolce Far Niente

רגע, מה לגבי הטיפים שהבטחת?

בדיוק עכשיו מוציאה כמו פיצה חמה מהתנור את ההמלצות הכי רותחות ושוות שלי:

כיאה לטיפים, תמיד נהוג להשאיר אותם לסוף, ופה מרכזת כמה טיפים מצוינים שעזרו לי להפוך את רומא למופלאה הרבה יותר בשבילי ומקווה מאד שאם תעתיקו ותדביקו, היא תהפוך לכזו גם בשבילכם!אז שיתפתי שלמדתי איטלקית בבקרים ויצאתי לטייל אחר הצהרים ובערבים, לפעמים הטיולים היו עצמאיים, בין אם לבד או ביחד, נהנתי מהיכולת “ללכת לאיבוד” בסמטאות של רומא ולראות לאן היא תוביל אותי. מה שהיה קורה בדרך כלל וזה אחד הדברים היפים שיש לרומא להציע למטיילים בה, זה שתמיד מעבר לפינה היה מחכה ומפתיע אותי איזה מונמנט או פסל או מזרקה משגעת שלא ציפיתי שתופיע פתאום למולי.

אבל בנוסף לטיולי השוטטות העצמאיים, גם תיבלתי את החופשה ברומא בסיורים מיוחדים עם מדריכים מקומיים שהוסיפו קצת פלפל לחוויה ופתחו פני עוד הכרויות עם אנשי העולם והזדמנות לשמוע על היסטוריה ועל אקטואליה דרך הרגלים ופחות במוזיאונים, אלא תוך כדי התבוננות ולמידה מבפנים. אם זה דרך סיורי לילה ויום חינמיים או סיורי אוכל ושווקים שפתחו לי את התיאבון והביאו עימם המלצות למקומות שהמקומיים אוהבים ופחות מוכרים לתיירים…וברומא עמוסת התיירים, העצות האלה היו זהב טהור!

בחלק הבא אשתף בכמה טיפים טובים שאתם פשוט חייבים לנסות כשתקפצו לרומא, רק תעתיקו ותשמור לכם לפעם הבאה:(מוזמנים ללחוץ על המילים המובלטות בקו לרוב ותגיעו ישר לקישורים הנחוצים:)

כתיבת תגובה